KAUKASISK OVTJARKA


Läste på aftonbladet om en "ägare som varnar ör en livfarlig sällskapshund." Den heter Kaukasisk ovtjarka. Jag har aldrig hört talas om hundrasen tidigare och blev såklart väldigt nyfiken, läste lite om rasen och vad den var framavlad för. Och jag tycker aldrig att man ska döma rasen pga att vissa hundar av rasen visat dåligt beteende. Men jag kan ju säga som så att jag skulle inte välja den, även fast den har ett så fruktansvärt tilltalande utseende.
Det finns säkert många av hundarna som är fina och snälla, annars skulle väl inte folk äga rasen, men av det jag läste så blev jag lite skrämd. Jag läste på 5 - 6 sidor och ingen av dom sidorna kunde jag hitta nåt possitivt eller kärvänligt med rasen. (vilket jag aldrig varit med om förut). Men iaf, den kan alltså väga upp till 100 kg och är framavlad som herdehund för att vakta sin boskap. Den dödar vargar och björnar utan tvekan och den slutar inte bita förän offret har sluta andas. Och den klassas som en väldigt aggresiv hund. Den visar heller inga tecken på när den ska anfalla, när det kommer någon in på gården så liggen den tyst och "snällt" och bara tittar. Sen går den till anfall. Den är alltså inte framavlad för att jaga bort inkräktare, den är framavla för att ta bort inkräktare.

En fröjd för ögat är den, tycker det ser ut som att det ska vara en korsning mellan Leonberger och Varg. Otroligt vacker hund, lite för mycket jobb för min smak och jag skulle aldrig känna mig säker med den.


Kommentarer
Postat av: sclicegirl

min mammas kompis i överkalix har en så där hund hur söt och fin som helst :D finns inte många av dom i sverige så han är köpt i finland. helt klart kräver dom sin ägare, som man brukar säga döm inte hunden efter håret ;)

2009-04-02 @ 09:11:39
Postat av: teesan

tycker att människan är dum i huvudet som ska avla fram sånna hundar (inte för att det är fel på hunden) men människor avlar ju fram olika egenskaper sen tappar dom kontrollen över dom och börjar klaga sen tillsist vill dom förbjuda raserna och avliva dom osv....människor är sjuka...jag har hört talas om hunden förut,tycker den e skit fin,men många sånna där boskapsvaktare är ju inte sällskapshundar alls utan bara hjälpmedel :/

2009-04-02 @ 11:29:57
URL: http://superviza.blogg.se/
Postat av: Jenny

Åhh mendu, jag som tyckte den bara såg snäll och stor ut, men döda björnar? Herregud, då måste dom ju vara väldigt stora? ojojoj.. man får hoppas att om man nån gång möter en sån, att man möter en som blivit uppfostrad rätt och är snäll.



btw, vet du om att ataya kanske ska oppereras imorgon?

2009-04-02 @ 13:42:52
URL: http://trolljenny.blogg.se/
Postat av: gabroo

Haha jo jag såg på tv om den hundrasen.. helt jävla galen men den såg ju så snäll å beskedlig ut :) men ingen hund jag skulle vilja ligga och mysa med precis!

2009-04-04 @ 17:08:31
URL: http://gabbelita.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0