JAKT - INGET NÖJE FÖR DEN JAGADE




Nu tänker dom flesta förmodligen:
- Jahapp, nu är hon igång igen med sitt veg snack om att man inte ska käka kött och att man ska tänka på djurens bästa. När ska hon lära sig att vi inte bryr oss ett skit!

Men jag skiter fullständigt i om folk tycker jag är tjatig, för jag tycker det är grymt, fruktansvärt och framförallt orättvist och extremt plågsamt för dom oskyldiga stackars djuren!




Det pågår ett krig i Sverige! Det är ett anfallskrig mot obeväpnade individer, varav de flesta bor i skogen. Kriget pågår under så gott som alla årets dagar, med avbrott under så kallad yngeltid. Men det intensifieras under hösten. Då får bär- och svampplockarna maka på sig när de grönklädda vapenbärarna intar skogen för att döda cirka hundra tusen exemplar av skogens konung. Många älgar dödas dock inte direkt, utan de skadas och flera går en plågsam, lidandefylld och utdragen död till mötes.

Djurens lidande hamnar aldrig i fokus i de jaktbilagor som brukar finnas i lokaltidningarna. Där hamnar istället krigarna, troféerna och prylarna från vapen- och övrig jaktindustri.


Jag tycker verkligen att det är så hemskt, så fel. Jag ska beställa den här boken så fort jag får råd. Och älgarna har ändå en mycket lättare död än vad tex, kor, grisar och kycklingar har! Det går nästan inte ens att jämföra. Skulle det sitta en tv ovanför köttdiskarna på affärerna där det visas hur slakten går till och hur mkt djuren lider så tror jag inte att det skulle handlas lika mycket kött! Det är jag säker på!


Kommentarer
Postat av: Camilla

Jag förstår vad du menar och håller med, det är bara så svårt att låta bli att äta kött...Det känns däremot lite bättre att äta kött som min pappa har producerat, då vet jag hur de har levt sitt liv och att det går fort och rätt till när det kommer till slakt. Jag kan inte vara utan kött men tycker du är jätte duktig som klarar av det!

2009-04-28 @ 14:14:00
Postat av: teesan

jag tycker det är så fruktansvärt att människor inte kan se djuren som individer med rätten till sitt eget liv och inte som kött som vi har rätten att äta..jag blir så förbannad på hela skiten :( dumam äckliga människor :(

2009-04-28 @ 16:49:22
URL: http://superviza.blogg.se/
Postat av: Simon

Att man kritiserar slaktindustrin kan jag förstå och jag själv är mycket kritisk och funderar på att sluta äta sådant kött. Men Mikka, att älgar dör i jakt är en naturlig död. Vi människor är rovdjur och vi äter älgar och det har vi alltid gjort.. Och även om vi skulle sluta äta dem så måste vi fortsätta döda dem för att naturens kretslopp ska kunna fungera, precis som att fåglar måste döda och äta insikter. Utan älgjakten skulle vi inte kunna köra bil här i norrland, det skulle bli kaos och massvis med människor skulle dö i trafikolyckor. Vi människan är egentligen älgens enda betydande naturliga fiende, och om vi slutar med det bryter vi naturens gång.

2009-05-07 @ 23:14:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0